سایت وحید رستمی

مفاهیم بازاریابی دیجیتال در سال 2020 به قلم وحید رستمی بانی

5/5

مفاهیم اساسی بازاریابی دیجیتال

چرا تعریف مفاهیم اهمیت دارد؟ تعاریف به این دلیل مهم هستند که به ما کمک می کنند در مورد موضوعی که مورد بحث هست بدانیم در چه موردی صحبت می کنیم.

اگر تعریف مفاهیم درست بیان نشود ممکن است نتوانیم بحث را به خوبی ادامه دهیم.

در ابتدا در هر بخشی ما بر روی مبانی بحث می کنیم تا بدانیم در طول مقاله چه مواردی را از نکات و مفاهیم بازاریابی دیجیتال مورد بررسی بیشتری قرار خواهیم داد.

 

بازاریابی چیست ؟

بازاریابی تعاریف مختلفی دارد. برخی تعاریف و منابع آنها موارد زیر هستند:

1. انجمن اساتید بازاریابی آمریکا

بازاریابی یعنی جریان کالا و خدمات را از تولید کننده به سمت مصرف کننده هدایت کنیم، تمرکز بر روی کارخانجات و تولید است.

 

2. انجمن بازاریابی آمریکا

بازاریابی یعنی با هدف تامین منافع سازمان و ذی نفعان مجموعه ای از فرایند های مرتبط با خلق ارزش، اطلاع رسانی درباره این ارزش، تحویل این ارزش به مشتریان و مدیریت ارتباط با مشتریان را مدیریت کنیم. عبارات مهم این تعریف عبارتند از:

تامین منافع ذینفعان ( صاحبان کسب و کار)، ارزش اطلاع رسانی و تحویل و مدیریت ارتباط با مشتریان

digital-marketing-concept-with-online-advertising-media-vahidrostamibani.ir

3. انجمن بازاریابی آمریکا

بازاریابی یعنی برنامه ریزی و اجرای فرایندهای مربوط به شکل گیری، قیمت گذاری، ترویج و توزیع ایده ها، کالا و خدمات به شکلی که در تبادلات انجام شده، اهداف فردی و سازمانی تامین شود. عبارات مهم این تعریف عبارتند از: برنامه ریزی مجموعه ای از فرایندها شکل گیری ( حتی قبل از خلق ایده و محصول باید به نیازش فکر کنید.قیمت گذاری ترویج و توزیع ایده ها ( بازاریابی افکار، نگرش، دیدگاه)

4. انجمن بازاریابی آمریکا

بازاریابی مجموعه فعالیت ها و فرایند های مرتبط با خلق، ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادات است.

این تبادل پیشنهادات و ارزش باید برای مشتری، کارفرما، شرکا و جامعه دارای ارزش باشد.

عبارت مهم این تعریف : پیشنهادات ( در ابتدا محصول قابل ارائه بود، بعدها ایده هم اضافه شد ، و بعدها ارزش هایی ایجاد شد که در این دسته بندی ها قرار نگرفت.

به مجموعه همه این ارزش ها ، پیشنهاد گفته شد.

Philip-Kotler-vahidrostamibani.ir

5. فیلیپ کاتلر

بازاریابی دانش و هنر کشف، خلق و ارائه ارزش هر سه با هم، با هدف تامین نیازهای یک بازار هدف، هم زمان با کسب سود است.

بازاریابی نیازها و خواسته های تامین نشده را تشخیص می دهد، بازار آنها را تعریف می کند.

حجم بازار را اندازه گیری می کند، سود احتمالی اش را براورد می کند، مشخص می کند کدام بخش از بازار سودآورتر است یا من بهتر می توانم در آن به ارائه ارزش بپردازم و بعد،

این محصول یا خدمت را طراحی و سپس ترویج (معرفی) می کند.

( مشکل ما این است: بازاریابی قبل از ایده شروع می شود تا بعد از فروش ادامه یابد. بسیاری از کسب و کارهای ما اول تولید و طراحی می کنند و بعد به سراغ بازاریابی می روند وشکست می خورند.

دکتر احمد روستا پدر علم بازاریابی ایران وب سایت رسمی وحید رستمی بانی
دکتر احمد روستا پدر علم بازاریابی ایران وب سایت رسمی وحید رستمی بانی

 

6. احمد روستا

بازارشناسی ( به معنای شناخت مشتریان و نیاز های آنها )

بازارسازی ( به معنای خلق و به دست آوردن سهم بازار

بازار داری ( به معنای حفظ سهم بازار)

این تعریف خیلی در فضای دیجیتال کاربردی است. مثلاَ در ایمیل مارکتینگ:

چه کاربردی دارد؟ برای به دست آوردن سهم بازار و بازارسازی در گذشته بسیار کاربرد داشت.

اما امروز برای بازارداری یا حفظ بازار یا مشتری بسیار کاربرد دارد. این تعریف دقیقاَ یک مدل ارائه می کند.

مدل دو کارکرد مهم دارد:

1) مدل ساده شده یک سیستم پیچیده است

کمک می کند تا اجزای یک سیستم پیچیده و ارتباط بین آنها را بشناسیم.

2) مدل ها کمک می کنند( با توجه به اینکه یک سیستم پیچیده را به چند زیر سیستم تقسیم می کنند.

بتوانیم هر بخشی از فرآیندهای خود را ارزیابی کنیم.

مثلاَ در بخش کسب درآمد از سایت طبق این مدلو تعریف دکتر روستا،

فرایندهایی که مربوط به بازارشناسی و بازارسازی و بازارداری را بررسی کنیم.

اگر بازاریابی را ندانیم نمی توانیم بازاریابی دیجیتال را یاد بگیریم.بازاریابی معمار یا طراح در بازاریابی دیجیتال است.

مفاهیم بازاریابی دیجیتال چیست ؟

بازاریابی دیجیتال هم تعاریف مختلفی دارد.

هاب اسپات

دیجیتال مارکتینگ استفاده از تمام امکانات موجود در فضای دیجیتال است برای اینکه کسب و کارها کانال های دیجیتال مانند:

موتور های جستجو، شبکه های اجتماعی و ایمیل و … را در خدمت بگیرند تا با مشتریان بالفعل و بالقوه شان در ارتباط باشند.

ویکی پدیا

دیجیتال مارکتینگ یعنی محصول و خدمات را بتوان از طریق ابزارهای دیجیتال به فروش برسانید.

نیل پاتل

هر کاری که در فضای دیجیتال برای فروش انجام دهید دیجیتال مارکتینگ است.

سایت digitalmarketer.com

دیجیتال مارکتینگ فعالیت ترویج (معرفی) و فروش محصولات و خدمات به کمک تاکتیک های بازاریابی انلاین مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی جستجو و ایمیل مارکتینگ است.

اینترنت

به طور پایه ای دیجیتال مارکتینگ به دارایی ها ( لیست تلفن، لیست ایمیل، اعتبار، وب سایت …) و تلاش های آنلاین مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی جستجو و ایمیل مارکتینگ است.

آیا در تعریف مفاهیم بازاریابی دیجیتال،اینترنت باشد یا نباشد ؟

در متون قدیمی مرتبط با بازاریابی دیجیتال مشاهده می شد تا سال 2005 در بسیاری از موارد بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی را از هم مجزا می دانستند.

به این صورت که بازاریابی دیجیتال یعنی بازاریابی با استفاده از ابزار های دیجیتال و بازاریابی اینترنتی با استفاده از امکانات اینترنت،

به تدریج یعنی دست کم از 2009 به بعد با توجه به اینکه ابزار های دیجیتال به اینترنت متصل شدند

و اینکه روندها هم نشان می دهد که با مفاهیم (Internet Of Things) IOT یا اینترنت اشیا همه چیز به

اینترنت وصل خواهد شد و همچنین هم پوشانی بسیار زیادی بین این دو ایجاد شد.

بنابر این بازاریابی اینترنتی، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی آنلاین یکسان در نظر گرفته شد.

اینترنت در ابزار های بازاریابی دیجیتال شرط لازم است ولی کافی نیست.

انواع بازاریابی

همانطور که ابزارهای مختلفی وجود دارد روش های بازاریابی مختلفی هم وجود دارد. در جایی کسی 146 عنوان بازاریابی را دسته بندی کرده است که برخی از آنها عبارتنداز:

بازاریابی اشخاص مشهور

بازاریابی همگانی: Cloud Marketing

بازاریابی B2C,B2B,C2C,B2G و الی آخر…

بازاریابی محتوایی، بازاریابی بحث برانگیز، بازاریابی تبدیلی، بهینه سازی نرخ تبدیل

در این نوع دسته بندی خیلی چیزها در هم شده است و نمی توان گفت درست یا نادرست است و ممکن است زیاده روی شده باشد و گاهی هم بخشی از یک نوع بازاریابی را بسط می دهند:

مانند بازاریابی چریکی

کسب و کارهای کوچک باید به طور ویژه ای به بازاریابی چریکی نگاه کنند. این نوع بازاریابی هم تعاریف مختلفی دارد. از نظر وحید رستمی بازاریابی چریکی سعی می کند تا اهداف بازار را شکار کند.

بازاریابی دیجیتال دقیقاَ بازاریابی چریکی است. ابازارهای زیادی در دنیای دیجیتال وجود دارد:

مانند اپلیکیشن، سئو، شبکه های اجتماعی، ایمیل، محتوا و …

بازاریاب دیجیتال کسی است که با اطلاع کافی از کاربردی که هر ابزار دارد و با برقراری تناسب بین اهداف بازاریابی و جامعه مخاطبان می تواند

انتخاب کند از کدام کانال می تواند

ارتباط بهتر، سریع تر و ارزان تری را بین ارزش قابل ارائه یا بازار هدف برقرار کند.

انتخاب درست کانال همان چیی است که می تواند منجر به موفقیت یا عدم موفقیت بازاریابی دیجیتال شود.

مطالعه بازاریابی چریکی کمک می کند علاوه بر اینکه دید خوبی نسبت به اجرای فرایندهای بازاریابی وقتی منابع محدود هستند داشته باشید.

که این موارد باعث می شود نگاه خوب یبه بازاریابی دیجیتال هم داشته باشید.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال

ابزارهای بازاریابی دیجیتال

ابزارهای متعلق به ما:

کنترل قابل قبولی بر روی محتوای آن ها داریم یعنی ما تصمیم می گیریم چه محتوایی به چه صورتی و در چه زمانی به دست چه کسی برسد.

مانند وب سایت، فروشگاه اینترنتی، سامانه پیامک، سامانه ایمیل، سامانه فکس اینترنتی،

بالاترین میزان مالکیت در فضای دیجیتال مربوط به سایت است که با یک ایمیل ساده قابل ایجاد است.

ابزار های تحت کنترل ما:

یعنی من می توانم تعیین کنم چه محتوایی کی برود، اما اینکه به دست چه کسانی برسد کاملاَ در اختیار ما نیست.

وبلاگ ها، فروشگاه ساز، کانال آپارات، کانال تلگرام، صفحه اینستاگرام و تبلیغات اینترنتی و…

ابزارهای تحت تاثیر ما:

یعنی ابزار های متعلق به دیگران و تحت کنترل دیگران که ما بتوانیم روی آنها اثر بگذاریم. میزان اثر محل بحث است.

ابزارهای دشمن یا دور از دسترس

وب سایت

سه چیز در داشتن سایت اهمیت دارد.

اول: دامنه

( البته این شرط لازم نیست، استثنا، سرور را با استفاده از یک آی پی و بدون دامنه هم می توان شناسایی کرد.

پروتکل:

قواعدی است که بین مشتری یا خدمت گیرنده و سرور اطلاعات رد و بدل می شود در واقع شیوه نامه انتقال اطلاعات بین مبدا و مقصد است.

دامنه، دو قسمت دارد:

(.com) Extension

در حال حاضر حدود 400 Extension وجود دارد. لیست این دامنه ها در سایت های مختلف وجود دارد. کاملترین لیست را از سایت GoDaddy می توان دید.

هر Extension دو حرفی حتماَ ccTLD است. یعنی قطعاَ مربوط به یک کشور هستند. این ها بر روی SEO تاثیر گذار است.

در بین مشکلات حقوقی موجود، مسئله دلالی دامنه برطرف نشد؛

کسانی که دامنه های زیادی را خریداری کرده و با کسب سود به دیگران می فروشند.

برای حل این مسئله دامنه های بیشتر از دو حرفی ایجیاد شدند به نام New gTLD

که در سایت های مختلف از جمله Go Daddy می توان آنها را مشاهده کرد.

Extension ها در سایت GoDaddy در سه گروه دسته بندی شده اند:

1) در دسترس: که در همان لحظه می توان خریداری کرد.

2) به صورت پیش ثبت نام

3) Extension هایی که به زودی در اینده خواهند آمد.

– از کجا متوجه شوم دامنه ای که می خواهم را قبلاَ کسی گرفته است یا نه ؟!

– اگر دامنه IR. باشد به سایت Nic.ir مراجعه کنید. موقع ساختن اکانت اطلاعات واقعی و کامل باید باشد.

– اگر دامنه غیر از IR. بود از سایت های مختلف Whois می توان استفاده کرد. مانند Whois

– دامنه را چطور ثبت کنیم ؟!

اگر دامنه iR. باشد وارد سایت Nik.ir می شوید. شناسه کاربری ایجاد می کنید و به تب ثبت دامنه رفته و دامنه دلخواه را ثبت کنید.

از طریق واسطه ها نیز می توان دامنه خریداری کرد. شرکت هایی هستند که واسطه بین ایرانی ها و شرکت های خارجی هستند.

این مقاله هر روز بروز رسانی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در print

آیا حساب کاربری ندارید؟